Gespreksleider bij een patiënten panel
Geslaagde avond met nieuwe inzichten voor alle betrokkenen in de huisartsenpraktijk.
Aangezien de eerste lijn ( huisartsen) de patiënten meer willen betrekken bij de zorg en bij het gebeuren binnen de huisartsenpraktijk hebben we voor een grote praktijk een patiënten panel georganiseerd. Wat is een patiënten panel?
Een patiënten panel is een kringgesprek waarin de patiënt de ruimte krijgt zijn ervaringen met de huisartsenpraktijk te delen.
- Een gespreksleider stelt vragen.
- Een groep patiënten geeft feedback.
- Zorgverleners luisteren stilzwijgend toe en gaan met hernieuwde inzichten naar huis.
20 mei was het zover. Bijna alle medewerkers van de praktijk ( 30) waren aanwezig. De patiënten zaten met de rug naar hen toe om hen wat privacy te bieden. De toehoorders/medewerkers mochten niet mee discussiëren, helemaal op het eind kon men nog een enkele toelichtende vraag stellen. Het gesprek duurde 5 kwartier en verliep ontspannen. Iedereen kreeg de ruimte om zijn/haar verhaal te doen, zo nu en dan doorvragend en serieus maar er werd ook regelmatig gelachen.
Heel erg leuk om dit te begeleiden maar ook waarde vol om te horen hoe de patiënten de zorg ervaren hebben.